Bon Voyage!

Welk medium je ook opent: anno 2019 struikel je bijna dagelijks over het woord journey. Het gaat over de ‘customer journey’, de ‘employer journey’ of de ‘employee journey’. Waarom is iedereen daar toch mee bezig en wat betekent het eigenlijk? Stel we vertalen journey naar onze eigen taal: reis dus. Klinkt ineens een stuk minder fancy, nietwaar? Laten we als Moedigh dan toch het woord journey eens onder de loep nemen. Of in ons geval: de candidate journey.

Vanuit onze ervaring is deze candidate journey een belangrijk onderdeel voor elke organisatie. Want hoe zet je jezelf als aantrekkelijke werkgever in de markt? Die reis begint bij een contact in de wandelgangen tijdens een seminar en eindigt (als het goed is) bij een sollicitatiegesprek. Tussen die twee uitersten is elk contactmoment belangrijke voor de beleving van de kandidaat bij de organisatie. En natuurlijk de daaraan verbonden vacatures. Als Moedigh werft en selecteert, dan zijn wij ons bewust van het feit dat wij namens de opdrachtgever werven. En daarmee dus invloed hebben op de candidate journey. Wij geven graag drie simpele tips, met positieve effecten:

  1. Een aantal principes zitten daarbij ingebakken in ons systeem. Bijvoorbeeld het simpele principe van terugkoppeling geven. Hoe vaak wij niet bedankt worden voor het reageren na een online sollicitatie? We zijn gestopt met tellen. Zonder gekheid. Ondanks dat ze er soms even op moeten wachten, geven kandidaten aan dat het ontvangen van een terugkoppeling inmiddels een uitzondering is.
  2. Een ander belangrijk aspect is een eerlijke afwijzing. De “onderkant ijsberg” theorie speelt vrijwel altijd een rol. Want: hoe makkelijk en veilig is het om reisafstand als afwijsreden op te geven? Terwijl de eigenlijke afwijzing ligt bij het gevoel dat niet goed was of het ontbreken van de match tussen persoonlijkheid en organisatie. Ons advies is daarom altijd om dat gevoel uit te spreken. Wie daarnaast nog de moeite neemt om concrete voorbeelden te geven uit het gesprek waarin de betreffende aandachtspunten naar voren kwamen, draagt absoluut bij aan een betere candidate journey. De kandidaat is, ondanks de afwijzing, positief over het contact met de organisatie, omdat hij eindelijk een terugkoppeling krijgt waar hij iets mee kan!
  3. Tot slot vinden wij het belangrijk dat de organisatie zichzelf écht laat zien. Net zoals de kandidaat zichzelf echt laat zien. In iedere fase van het sollicitatieproces kan de positieve beleving groeien of een paar stappen terug doen. Het is belangrijk om daarvan bewust te zijn. Als je een keer een steekje daarbij laat vallen, is dat geen punt. Het is net als met afrijden: de motor mag afslaan, zolang je maar weet wat je fout deed. Als jij bewust bent wat er niet goed ging tijdens het gesprek, dan kan je tijdens het eerstvolgende contact de candidate journey weer in de goede richting vervolgen.

Wij wensen iedereen een goede reis. Heb je nog travelbuddies nodig, dan lopen wij graag mee om jouw journey naar een hoger niveau te tillen!

 

Top