Bernie Blom | Assist Verzuim

Onze samenwerking is gebaseerd op het vertrouwen dat we met elkaar tot de beste match komen. Dit komt vooral voort uit de wijze waarop zij zich vanaf het begin presenteerden: terughoudend en betrouwbaar. Van hun manier van voorstellen, tot de mailwisseling en de voorzichtige benadering, tot het moment dat we tot een echte werkrelatie kwamen. Dat vind ik echt een pré. Ik heb niets met dat afstandelijke. Bij Moedigh bellen ze regelmatig even op of komen langs om te horen hoe het gaat. Zo hoort het toch?

"Het is wel even slikken, wanneer je jouw zorgvuldig samengestelde team ineens ziet halveren."

Assist Verzuim is een arbodienst die zich focust op maximale inzetbaarheid van zieke medewerkers. Niet zo gek dus dat zij deze maximale inzetbaarheid ook van hun eigen, gezonde medewerkers vragen. Dat vereist een bepaald DNA bij mensen dat niet alledaags is. Een DNA dat Moedigh als geen ander kent. In gesprek met Bernie Blom, Operationeel Manager Inzetbaarheid, over de samenwerking met Moedigh.

Hoe is het allemaal begonnen?
“In 2017 heeft de operationeel directeur contact gelegd met Moedigh. Assist Verzuim bevond zich op dat moment in een lastige positie, omdat we te maken hadden met heel veel verloop. Het was het moment na de crisis en de markt trok ineens hard aan. We hadden net onze mensen geschoold, toen de vraag naar inzetbaarheidsadviseurs en casemanagers ineens de pan uit rees. Ik kan je zeggen dat het wel even slikken is, wanneer je jouw zorgvuldig samengestelde team ineens ziet halveren. Het was voor ons reden genoeg om contact op te nemen met Moedigh. In eerste instantie verliep dit contact tussen Jorieke en onze operationeel directeur, maar niet lang daarna heb ik deze samenwerking op me genomen. Dat klikte vanaf de eerste ontmoeting.”

Welke diensten neem je af?
“Moedigh
verricht voornamelijk werving & selectie voor ons. Fijn, want ze weten precies wat ons DNA is en welke mensen wij zoeken. Daarnaast hebben wij een soort ‘no cure, no pay’ garantie. In praktijk komt het erop neer dat wanneer ze iemand vinden die niet blijkt te matchen, zij op zoek gaan naar iemand anders. Dat geeft veel vertrouwen, want zo zijn we beiden gebaat bij de beste match.”

Je geeft aan: “Ze kennen ons DNA”; zou je dat toe kunnen lichten?
DNA is iets wat jouw organisatie echt eigen maakt. Het DNA van onze organisatie is een overkoepelend soort passie: onze mensen zijn vrolijk, hardwerkend, positief ingesteld, dienstverlenend en zakelijk. Het grote verschil met mensen zonder deze passie is dat de klik uiteindelijk mist. Mensen kunnen over de juiste diploma’s en vaardigheden beschikken, maar als ze niet binnen het team passen, dan heb je gewoon een heel ander soort samenwerking. De chemie mist.”

“Wij zijn heel erg op elkaar aangewezen qua kennis, overleggen, elkaar iets gunnen en wat van de ander overnemen. Dat moet als een geoliede machine werken, want anders loopt het spaak binnen het team. In het verleden heb ik zelf weleens iemand aangenomen, waarbij ik al twijfels had. Achteraf bleek dan ook dat het een buitenstaander in het team was en dat het gewoon niet goed liep. We hebben mensen met dezelfde mindset nodig. Dat houdt overigens niet in dat we ook op elkaar moeten lijken; we werken met elkaar, maar er is genoeg ruimte om jezelf te kunnen zijn.”

“Nu we weten welk type personen écht bij ons past, selecteren we daar ook op. Moedigh weet dit als geen ander. Soms komen ze met een kandidaat waarvan ze ook zeggen: het is niet helemaal je DNA, maar misschien wel interessant voor je. Die persoon wil ik dan graag zelf nog even ‘bekijken’. Dat zorgt voor een hele fijne samenwerking.”

Had je bezwaren, twijfels of waren er onduidelijkheden voordat je klant werd?
Nee. Ik was al bekend met hun zusterorganisatie Staatvandienst. Hier werken bepaalde type mensen en ik ging er eigenlijk vanuit dat zij voor eenzelfde soort kwaliteit zouden staan. Hierdoor had ik niets wat me tegenhield. Daarentegen: als er in de huidige samenwerking iets niet bevalt of de chemie is er niet, dan zeg ik het ook direct. Dat is meteen ook typerend voor de relatie die wij hebben.”

Hoe vind je hun kennis van de branches?
Die vind ik heel goed! Deze branche is echt een heel klein wereldje. Ik word ook met enige regelmaat benaderd door andere partijen of er belanden cv’s op mijn bureau. Als ik dan toevallig een keer een kandidaat aangeboden krijg van een ander, dan kennen zij die persoon vaak ook al. Dat vind ik heel leuk. Ze hebben door hun goede kennis de juiste aansluiting in de markt. Daarnaast verdiepen ze zich echt in hun klanten en maken zij zich hard voor de juiste match. Dat is ook meteen hun gunfactor. Als ik wat nodig heb, weten zij waar ze het moeten zoeken. Dat is heel belangrijk.”

Wat vind je typerend voor hun manier van werken?
Korte lijnen, vertrouwen en het persoonlijke. Onze samenwerking is gebaseerd op het vertrouwen dat we met elkaar tot de beste match komen. Dit komt vooral voort uit de wijze waarop zij zich vanaf het begin presenteerden: terughoudend en betrouwbaar. Van hun manier van voorstellen, tot de mailwisseling en de voorzichtige benadering, tot het moment dat we tot een echte werkrelatie kwamen. Dat vind ik echt een pré. Ik heb niets met dat afstandelijke. Bij Moedigh bellen ze regelmatig even op of komen langs om te horen hoe het gaat. Zo hoort het toch?”

Heb je ervaring met andere partijen? Zo ja; welke? En wat maakt Moedigh anders?
Heb je even? Als ik een vacature heb, krijg ik met regelmaat een mail met het cv van een kandidaat en een bedrag eronder. Dan is het voor mij al klaar. Denken ze nou echt dat ik ga betalen voor een mailtje? Bel even op en stel je voor. Vraag of ik überhaupt interesse heb. Nee, dan hebben ze aan mij echt de verkeerde. Noem mij ouderwets, maar ik vind dat je eerst moet presteren en dan pas een prijs kan noemen. Een ander, veelvoorkomend, voorbeeld: partijen die bellen naar aanleiding van een vacature, om vervolgens een voorstel te doen van “twee keer bruto maandsalaris”. Waarvoor dan? Ik ben best bereid om dat te betalen, maar dan moet ik toch op zijn minst eerst een kandidaat hebben gezien? Of een introductie. Maar nee, dat is blijkbaar teveel gevraagd.”

“Dat is met Moedigh wel anders. Ze kennen onze organisatie zo goed en onderling werkt het ook goed. Als ik als arbeidsdeskundige zou horen dat een medewerker een andere functie zoekt, dan zou ik de werkgever aanraden om Moedigh in te schakelen. Dat gun ik ze en dat kan alleen doordat de samenwerking gebaseerd is op wederzijds respect en vertrouwen.”

Hoe zou je Moedigh beschrijven?
“Betrokken, gepassioneerd, betrouwbaar, laagdrempelig en respectvol.”

Top