Liever een ontmoeting, dan een oordeel

Vanaf het begin van de 20ste eeuw hebben we te maken met een trend: De Beoordeling! Ongeacht of het gaat om het zelf beoordelen of het beoordeeld worden, we lijken niet meer zonder te kunnen. Bij elke productaankoop, ervaring met een Retail organisatie, een horecabezoek of een potentiële date via een datingsite: een oordeel. We ontvangen en geven ogenschijnlijk graag cijfers. Waarom? Om wereldkundig te maken hoe geweldig goed of vreselijk slecht iets of iemand echt is natuurlijk. Waarom wij hier dit artikel aan weiden? Omdat wij ons afvragen, wanneer de wereld hier iets genuanceerder in gaat worden. Dat leggen we even uit.

Vergane glorie
In de huidige maatschappij is vrijwel alles te koop én te beoordelen. Maar wat zegt zo’n cijfer of beoordeling nu echt? Een viersterren hotel dat door 240 klanten gemiddeld met 4,8 uit 5 punten beoordeeld is, blijkt bij aankomst een verwaarloosd en verre van schoon hotel te zijn. Vergane glorie in optima forma: wat een deceptie! Maar hé; het kreeg wel een 4,8! En dát is precies ons punt.

Wat is een oordeel waard?
Een ander voorbeeld dan. Stel, we lanceren vanaf nu de jaarlijkse verkiezing ‘Verzuimbemiddelaar van het jaar’. Grote kans dat Moedigh na afloop een prachtig label op haar site mag plaatsen, waarmee zij trots aangeeft te zijn verkozen tot de Best Beoordeelde Verzuim recruiter van Nederland! Lijkt ons prachtig! Maar wat is de waarde van zo’n label als er geen audit op plaatsvindt? Het lijkt een vraag die steeds meer mensen vandaag de dag bezig houdt. Inclusief ons team.

Garantie voor een goede match
Wij zouden Moedigh niet zijn, als we zaken niet nét even anders aanpakken. In praktijk oordelen wij niet op voorhand of iemand goed of slecht is. Een match beoordelen wij tussen persoon en organisatie op basis van een aantal concrete, vooraf gedefinieerde criteria. Ook de match tussen persoonlijkheid en organisatiecultuur is daarbij een concreet criterium. Niet de persoon wordt door ons beoordeeld, maar de match tussen organisatie, functie en persoon. Hoe fantastisch wij een persoon of match ook omschrijven en verkopen aan onze klanten, de ontmoeting tussen opdrachtgever en professional zelf zal uitwijzen of onze beoordeling goed was. Dat geldt tevens voor het feit dat een positieve beoordeling van beide partijen in deze eerste en eventueel volgende sollicitatieronde, nog altijd geen garantie voor een goede match is. Lastig? Soms. Een uitdaging? Zeker!

Collectief onderbuikgevoel
De onzekerheden en persoonlijke voorkeuren van een match, ondervangen we door het opleveren van feiten. Door het testen van de kandidaat. Hierdoor bieden we in veel gevallen al meer duidelijkheid. Het staat immers ‘zwart-op-wit’ en staat los van emotie. Deze laatste voorwaarde is wel een belangrijke pijler in ons werk. Om die reden maakt Moedigh in toenemende mate gebruik van haar “Proef en Ontmoet” concept. Gedurende meerdere uren maken kandidaten kennis met meerdere contactpersonen van de toekomstige werkgever. Het gevaar van momentopname wordt hierdoor kleiner, opdrachtgever en kandidaat bevinden zich in een voor beide onbekende, maar sfeervolle omgeving en laten uiteindelijk meer van zichzelf zien. Achteraf worden de bevindingen van meerdere betrokkenen naast elkaar gelegd, waardoor er een soort collectief onderbuikgevoel ontstaat.

Duurzame arbeidsrelatie
Geen harde, cijfermatige beoordeling van de match dus, maar wel een grote kans op een duurzame toekomstige arbeidsrelatie. En dát is waar het ons om te doen is.

 

Top